Helsingfors stad artificiella intelligenssystem
Bekanta dig med användningsfall där vi för tillfället använder artificiell intelligens som en del av stadens tjänster.

Helsingfors botten
Helsingfors-botten är Helsingfors stads rådgivningstjänsts dygnetruntkanal för kundservice för att förbättra tillgängligheten och kundupplevelsen samt öka växelverkan i självbetjäningen. Med tjänsten blir det snabbare att hitta kundspecifikt relevanta uppgifter jämfört…
> Läs mer
Kultur och fritid
Rekommendationsrobot for Odes…
Obotti är Helsingfors centrumbibliotek Odes chattbot för bokrekommendationer. Tjänsten rekommenderar böcker ur centrumbiblioteket Odes tillgängliga utbud utifrån kundens intresse och respons. Tjänsten riktar sig till alla kunder hos centrumbiblioteket Ode och kan laddas ner som…
> Läs mer
Ekonimiförvaltningstjänsten / Talpa Helsingfors
Talbotti
Talbotti är en elektronisk kontaktkanal som implementeras av Helsingfors stads finansförvaltningstjänst. Talbots syfte är att förbättra och öka kundkontaktsmöjligheter, även utanför kundtjänstens öppettider. Chatboten svarar på frågor dygnet runt och erbjuder, inom…
> Läs mer
Boende och miljö
Parkeringsroboten
Parkeringsroboten är en kundservicekanal för stadens parkering, som automatiskt besvarar invånares och besökares frågor om parkering dygnet runt. Tjänsten är tillgänglig på stadens webbplats om parkering. Chatboten kan ge information och råd om exempelvis parkeringstecken för…
> Läs mer
Stadsmiljö
Hyresbostadsbot
Hittahyresbostadsbotten är Helsingfors stads bostadstjänsters dygnetruntkanal för kundservice för att förbättra tillgängligheten och kundupplevelsen samt öka växelverkan i självbetjäningen. Med tjänsten blir det snabbare att hitta kundspecifikt relevanta uppgifter jämfört…
> Läs mer
Social- och hälsovårdstjänster
Hälsostationernas chattbot
Chattbotten ger råd i frågor som rör hälsa och sjukdomar enkelt och snabbt utan att man behöver köa. Chattbotten hänvisar klienten till rätt hälsovårdstjänster och ger också råd i frågor som rör tandvård, mental hälsa, missbruk och socialtjänster. Tjänsten besvarar de…
> Läs mer
Social-, hälsovårds- och räddningssektor
Sotebotti Hester
Sotebotti Hester är en gemensam chatbot för social-, hälsovårds- och räddningssektorn. Hester innehåller flera olika kompetensdatabaser som har förenats i en och samma bot. Samma svar kan användas i många olika diskussioner för att till exempel undvika överlappande svar…
> Läs mer
Kultur och fritid
Bibliotekets smarta…
IMMS (Intelligent Material Management System) är ett smart materialadministrationssystem som omfattar hela bibliotekets samling. Stadsbibliotekets samling innehåller omkring 1,8 miljoner volymer. Det smarta systemet för materialadministration införskaffades när stadsbiblioteket…
> Läs mer