Virtuaaliopas Lokki

Tekoälyjärjestelmät > Virtuaaliopas Lokki
Helsinki Partners

Yleiskatsaus

Virtuaaliopas Lokki

Virtuaaliopas

Avainsanat

Generatiivinen tekoäly Kielimallit Chatbot Matkailu

Virtuaaliopas Lokki on myhelsinki.fi:n ympärivuorokautinen chatbot, joka tarjoaa kattavan valikoiman tietoa matkailijoita ja osaajia kiinnostavista Helsingin palveluista ja kohteista sekä tietoa investointimahdollisuuksista Helsingin yritysmaailmaan. 

Chatbotin avulla myhelsinki.fi:n käyttäjillä on mahdollisuus kysyä Helsingin tarjonnasta muutoin kuin perinteisesti myhelsinki.fi:n sivuja selaamalla. Palvelu on tarkoitettu kaikille Helsingistä kiinnostuneille henkilöille. Palvelu toimii sääntöpohjaisesti annetun datan pohjalta.

Palvelun kohderyhmää ovat ulkomaiset matkailijat ja osaajat. Palvelu ei suorita lakisääteistä tehtävää. Palvelun käyttäjälle kerrotaan että tekoäly saattaa tehdä virheitä ja ettei se voi tehdä viranomaisen neuvontaa.




Yhteystiedot


  • Osasto

  • Visitor and Talent Attraction Unit, Marketing Team
  • Ulkoiset toimittajat

  • Chatbase Inc.
  • Yhteydenottosähköposti

  • toni.uuttu@helsinkipartners.com
  • Yhteydenottopuhelinnumero

  • +358 40 8222339


Järjestelmän tarkemmat tiedot

Täällä voit tutustua järjestelmän käyttämään tietoon, toimintalogiikkaan ja sen hallintaan sinua kiinnostavilta osin.


TietolähteetNäytä lisää Näytä vähemmän

Järjestelmän kehityksessä ja käytössä hyödynnetyt keskeiset tietolähteet, niiden sisältö ja hyödyntämistavat. Eri tietolähteet on eroteltu väliotsikoilla.

myhelsinki.fi Siirry tietolähteeseen

  •  

myhelsinki.fi:ssä julkaistut artikkelit

Linked Events Siirry tietolähteeseen

Linked Events tapahtumarajapinnasta haetut tapahtumat

Kaupunki alustana Siirry tietolähteeseen

Kaupunki alustana -palvelusta haettuja kohdetietoja

hel.fi Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin kaupungin verkkosivuilta.

International House Helsinki Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa International House Helsingin verkkosivuilta.

welcome.hel.fi Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin kaupungin englanninkieliseltä esittelysivulta.

HSL Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin seudun liikenteen verkkosivuilta.

Port of Helsinki Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa helsingin sataman verkkosivuilta.

Finavia Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa lentokenttäyhtiö Finavian verkkosivuilta.

HAM taidemuseo Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa HAM:in verkkosivuilta

Helsingin kaupunginmuseo Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin kaupunginmuseon verkkosivuilta.

Foreca Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Foreca-sääpalvelun verkkosivuilta.

Suomenlinna Siirry tietolähteeseen

Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Suomenlinnan verkkosivuilta.

ToimintalogiikkaNäytä lisää Näytä vähemmän

Järjestelmän suorittaman automaattisen tietojen käsittelyn ja päättelyn toimintalogiikka ja hyödynnetyt mallit.

Järjestelmän arkkitehtuuri

Chatbot- palvelu perustuu Chatbase -ohjelmistotuotteeseen. Palvelu hyödyntää tekoälyä ja koneoppimisen malleja ymmärtääkseen luonnollisella kielellä esitettyjä kysymyksiä. Asiakas esittää kysymykset digitaalisen käyttöliittymän kautta, joka toimii erilaisissa päätelaitteissa.

Suorituskyky

Palvelun käytön ja laadun kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Käyttäjämäärät ja laatumittarit tallennetaan säännöllisesti raportteina. Laatumittareina käytetään mm. oikeiden vastausten määrää verrattuna kaikkiin kysymyksiin ja suoraa asiakaspalautetta, jota kerätään palvelusta.

YhdenvertaisuusNäytä lisää Näytä vähemmän

Yhdenvertaisuuden edistäminen ja toteutuminen palvelun käytössä.

Palvelu on tällä hetkellä saatavilla lähes sadalla eri kielellä. Palvelu ei automaattisesti osaa korjata huonosta kielestä johtuvia kirjoitusvirheitä, joka saattaa rajoittaa asiakkaiden asiointia.

ValvontaNäytä lisää Näytä vähemmän

Ihmisen suorittama valvonta palvelun käytön aikana.

Valvonta tapahtuu läpikäymällä palvelusta kertyneet palautteet ja keskustelulokit sekä analysoimalla palvelun käytöstä kertyviä tilastoja. Näiden pohjalta asiantuntijat tunnistavat asiakkaita kiinnostavia aiheita sekä tarpeita muuttaa määritettyjä ohjeistuksia tekoälylle.

RiskienhallintaNäytä lisää Näytä vähemmän

Järjestelmään ja sen käyttöön liittyvät riskit ja niiden hallintatavat.

Palvelussa ei koskaan pyydetä henkilön tunnistamisen mahdollistavia henkilötietoja. Palveluun kuitenkin liittyy henkilötietojen käsittelyn riski, jos asiakas itse syöttää palveluun henkilötietoja. Asiantuntijat käyvät palvelun keskustelulokeja säännöllisesti läpi ja poistavat mahdollisia henkilötietoja.

Oliko tämä tieto hyödyllistä?