Helsinki Partners
Yleiskatsaus
Virtuaaliopas Lokki

Avainsanat
Generatiivinen tekoäly Kielimallit Chatbot MatkailuVirtuaaliopas Lokki on myhelsinki.fi:n ympärivuorokautinen chatbot, joka tarjoaa kattavan valikoiman tietoa matkailijoita ja osaajia kiinnostavista Helsingin palveluista ja kohteista sekä tietoa investointimahdollisuuksista Helsingin yritysmaailmaan.
Chatbotin avulla myhelsinki.fi:n käyttäjillä on mahdollisuus kysyä Helsingin tarjonnasta muutoin kuin perinteisesti myhelsinki.fi:n sivuja selaamalla. Palvelu on tarkoitettu kaikille Helsingistä kiinnostuneille henkilöille. Palvelu toimii sääntöpohjaisesti annetun datan pohjalta.
Palvelun kohderyhmää ovat ulkomaiset matkailijat ja osaajat. Palvelu ei suorita lakisääteistä tehtävää. Palvelun käyttäjälle kerrotaan että tekoäly saattaa tehdä virheitä ja ettei se voi tehdä viranomaisen neuvontaa.
Yhteystiedot
-
Osasto
- Visitor and Talent Attraction Unit, Marketing Team
-
Ulkoiset toimittajat
- Chatbase Inc.
-
Yhteydenottosähköposti
- toni.uuttu@helsinkipartners.com
-
Yhteydenottopuhelinnumero
- +358 40 8222339
Järjestelmän tarkemmat tiedot
Täällä voit tutustua järjestelmän käyttämään tietoon, toimintalogiikkaan ja sen hallintaan sinua kiinnostavilta osin.
- TietolähteetNäytä lisää Näytä vähemmän
-
Järjestelmän kehityksessä ja käytössä hyödynnetyt keskeiset tietolähteet, niiden sisältö ja hyödyntämistavat. Eri tietolähteet on eroteltu väliotsikoilla.
myhelsinki.fi Siirry tietolähteeseen
myhelsinki.fi:ssä julkaistut artikkelit
Linked Events Siirry tietolähteeseen
Linked Events tapahtumarajapinnasta haetut tapahtumat
Kaupunki alustana Siirry tietolähteeseen
Kaupunki alustana -palvelusta haettuja kohdetietoja
hel.fi Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin kaupungin verkkosivuilta.
International House Helsinki Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa International House Helsingin verkkosivuilta.
welcome.hel.fi Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin kaupungin englanninkieliseltä esittelysivulta.
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin seudun liikenteen verkkosivuilta.
Port of Helsinki Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa helsingin sataman verkkosivuilta.
Finavia Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa lentokenttäyhtiö Finavian verkkosivuilta.
HAM taidemuseo Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa HAM:in verkkosivuilta
Helsingin kaupunginmuseo Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Helsingin kaupunginmuseon verkkosivuilta.
Foreca Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Foreca-sääpalvelun verkkosivuilta.
Suomenlinna Siirry tietolähteeseen
Tekoäly hakee tarvittaessa tietoa Suomenlinnan verkkosivuilta.
- ToimintalogiikkaNäytä lisää Näytä vähemmän
-
Järjestelmän suorittaman automaattisen tietojen käsittelyn ja päättelyn toimintalogiikka ja hyödynnetyt mallit.
Järjestelmän arkkitehtuuri
Chatbot- palvelu perustuu Chatbase -ohjelmistotuotteeseen. Palvelu hyödyntää tekoälyä ja koneoppimisen malleja ymmärtääkseen luonnollisella kielellä esitettyjä kysymyksiä. Asiakas esittää kysymykset digitaalisen käyttöliittymän kautta, joka toimii erilaisissa päätelaitteissa.
Suorituskyky
Palvelun käytön ja laadun kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Käyttäjämäärät ja laatumittarit tallennetaan säännöllisesti raportteina. Laatumittareina käytetään mm. oikeiden vastausten määrää verrattuna kaikkiin kysymyksiin ja suoraa asiakaspalautetta, jota kerätään palvelusta.
- YhdenvertaisuusNäytä lisää Näytä vähemmän
-
Yhdenvertaisuuden edistäminen ja toteutuminen palvelun käytössä.
Palvelu on tällä hetkellä saatavilla lähes sadalla eri kielellä. Palvelu ei automaattisesti osaa korjata huonosta kielestä johtuvia kirjoitusvirheitä, joka saattaa rajoittaa asiakkaiden asiointia.
- ValvontaNäytä lisää Näytä vähemmän
-
Ihmisen suorittama valvonta palvelun käytön aikana.
Valvonta tapahtuu läpikäymällä palvelusta kertyneet palautteet ja keskustelulokit sekä analysoimalla palvelun käytöstä kertyviä tilastoja. Näiden pohjalta asiantuntijat tunnistavat asiakkaita kiinnostavia aiheita sekä tarpeita muuttaa määritettyjä ohjeistuksia tekoälylle.
- RiskienhallintaNäytä lisää Näytä vähemmän
-
Järjestelmään ja sen käyttöön liittyvät riskit ja niiden hallintatavat.
Palvelussa ei koskaan pyydetä henkilön tunnistamisen mahdollistavia henkilötietoja. Palveluun kuitenkin liittyy henkilötietojen käsittelyn riski, jos asiakas itse syöttää palveluun henkilötietoja. Asiantuntijat käyvät palvelun keskustelulokeja säännöllisesti läpi ja poistavat mahdollisia henkilötietoja.
Oliko tämä tieto hyödyllistä?